Köp- och leveransvillkor


 

Leveransvillkor

Vi använder DHL som leverantör och packar så fort vi kan, normalt samma dag eller dagen efter. Om någon produkt inte finns hemma meddelar vi dig beräknad ankomst och du får möjlighet att makulera din beställning om du anser att det tar för lång tid. För att spara på miljön packar vi om möjligt i miljövänligt emballage. Används plast så är det plast som vi fått våra leveranser i. Vi köper alltså inte plast för inpackning utan återanvänder sådant som finns i lager.

Varorna hämtar ni ut på DHLs utlämningsställen nära dig. Anger du ditt mobilnummer vid beställningen så får du ett sms när varorna kommit fram till utlämningsstället annars skickas avin till den e-postadress du angivit. 

Mindre lätta försändelser kan komma att skickas via brev om det blir billigare. 

Fraktkostnaden är för närvarande 65 kr. Om du handlar för mer än 1000 kronor bjuder vi på hela fraktkostnaden.

Om du bor i närheten av Grythyttan kan du lägga in din beställning på hemsidan och välja att "Hämta i butik" då får du hämta dina varor på plats, i Grythyttan eller Hällefors. Skicka önskemål om var du vill hämta på "ange meddelande" på kassasidan eller skicka mail till info@skiffergatan.se.

Normalt tar det två till tre arbetsdagar för DHL att leverera varorna till utlämningsstället, lite beroende på var i landet du bor. Vissa orter har inte leverans varje dag. Vid speciella helger eller under högsäsong kan det dock ta något längre tid. För övrigt tar vi inte ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Det ska göras inom 7 dagar på www.logistics.dhl. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur så fakturerar vi dig 400 kr oavsett köpesumma för vårt arbete med hantering av varorna, administrativa kostnader frakt och returfrakt.

 

 

Ångerrätt/Reklamation

Är du av någon anledning inte nöjd med varan så har du ångerrätt och rätt att skicka tillbaka varan inom 14 dagar från den dagen som du mottagit varan. Detta förutsätter att varan inte använts och att den returneras i välvårdat skick i sin orginalförpackning. Meddela oss via mail om du ångrar dig på info@skiffergatan.se.

Vid byte eller om du ångrar dig, står du själv för alla returkostnader exempelvis frakt. Om du ska byta en vara ska den skickas till Skiffergatan, Skiffergatan 7, 712 60 GRYTHYTTAN. Med i försändelsen ska en frankerad returförsändelse finnas så att vi kan skicka din nya vara till dig. 

Det är 6 månaders garanti på varorna. Om det är fabrikationsfel på varan får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. 

Om varan är skadad när du öppnar paketet och det inte beror på transporten skall du göra en reklamation till oss på info@skiffergatan.se. Vi ersätter dig antingen med en likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Vid reklamation står vi för returfrakten.  För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto-, eller bankkontonummer. 

En del av varorna har en sliten patina för att de avsiktligt tillverkats så eller för att de är köpta under fliken "Unikt" som saluför varor som är återanvända.

 

Betalningsalternativ

 

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

 

Minimiorder

Minimiorder är 300 kr inklusive moms.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen